lördag 5 oktober 2013

Familjen Thapa

Nu har jag flyttat in hos min värdfamilj. Jag och min medvolontär Kerstin delar ett rum hos Ms Pramila Thapa som har ett vackert hus i norra Kathmandu. Pramila, som var med och startade Green City Hospital där vi ska jobba, jobbar numera med sjukvårdsutbildning i en annan del av Nepal och är bara i sitt hus i Kathmandu emellanåt. Hennes man, mr. Thapa, ar en FN-soldat som sedan tre månader är stationerad i Kongo. Han ser ut som en indisk filmstjärna på fotografierna som fyller de flesta av väggarna i huset. Pramilas son studerar och bor också på annan ort, vilket innebär att vi mest har kontakt med Prem, som tar hand om hus och familj när mr. Thapa är borta. Alla är väldigt trevliga. Pramila, som kom insusande på kortvisit igår försöker ta hand om oss inneboende mellan sina två jobb och möten med vänner och kollegor.

Pramila och Kerstin

Nu har den största hinduiska festivalen, Dasain, börjat. Den firas i tretton dagar och handlar kortfattat om det godas seger över det onda, har jag fått det berättat för mig. Festivalen firas tillsammans med familjen och de sista tre dagarna är de viktigaste. Då ska Kerstin och jag få följa med Pramila till hennes hemstad, Gorkha, och delta i firandet tillsammans med hennes familj. Det blir nog en upplevelse, inte minst eftersom jag hört det ryktas att slakt av offerdjur är en del av ceremonin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar