måndag 20 maj 2013

How to speak Nepali

I Nepal talar man nepalesiska, och om man ska kunna göra någon som helst nytta på ett nepalesiskt sjukhus - vilket ju är tanken i mitt fall - vore det kanske till att börja med bra att kunna fråga "hur mår du"?

Vad hittar man då, om inte en snäll nepales som satt ihop 5 videoklipp nepalesisk språkundervisning! Rebecka <3 Internet.


För den intresserade finns alla videoklippen även samlade på en blogg.

Skandinaviska institutet, som organiserar min volontärvistelse, tipsade om sidan How to speak Nepali. Med dessa två guider till hjälp har jag nu något att ägna mina lediga stunder åt fram till oktober. Ingen av guiderna verkar dock lära ut hur man svarar något annat än "Jag mår bra, och du?" på frågan om hur man mår, och det är ju tyvärr inte ett speciellt vanligt svar när frågan ställs till en patient på ett sjukhus.

***********************************************************************
Uppdatering 2013-09-11

Sidan "How to speak Nepali" har nu lagt ner sin gratisguide på webbsidan, och finns nu endast som bok+cd att köpa på amazon.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar